Pierwsze wrażenie w sytuacjach biznesowych

W XXI wieku zawodowa sfera życia nierzadko dominuje w szarej rzeczywistości. Współczesny człowiek dużo energii poświęca pracy i konieczne jest nieustanne kontrolowanie, czy zainteresowanie obowiązkami zawodowymi nie staje się nieprawidłowo nasilone i nie powoduje trudności w sferze prywatnej i rodzinnej. Nie sposób jednak dziwić się zaangażowaniu społeczeństwa w pracę. Stanowi ona przecież źródło dochodu – czynnika finansowego, którego utrzymywanie się na odpowiednim poziomie jest niezbędne dla codziennego, komfortowego funkcjonowania. Sytuacje biznesowe – okoliczności, w których dochodzi do nawiązywania współpracy i negocjowania jej warunków – bywają więc stresującym wyzwaniem, podczas którego chcemy wypaść jak najlepiej. Istotne jest oczywiście merytoryczne przygotowanie i przyswojenie wszystkich niezbędnych informacji. Warto jednak zainwestować również w wygląd zewnętrzy i zrobić po prostu… dobre pierwsze wrażenie.

Biznesowe pierwsze wrażenie różni się znamiennie od pierwszego wrażenia, które pragniemy wywołać na spotkaniach prywatnych. Pierwsze wrażenie w sytuacjach zawodowych powinno bowiem przekonać biznesowego partnera nie o tym, że jesteśmy niezwykle atrakcyjni fizycznie, niespotykanie interesujący i pociągający, a o tym, że jesteśmy rzetelni, odpowiedzialni, sumienni, szanujemy czas i opinię drugiego człowieka, a przy tym nie brakuje nam innowacyjnych pomysłów i rozwiązań, które sprawdzają się na niełatwym w tych czasach rynku. Czy możemy jednak zrobić tego rodzaju pierwsze wrażenie wykorzystując w tym celu odpowiednią aparycję? Okazuje się, że tak!

Zacznijmy więc od stroju. Odpowiednie pierwsze wrażenie pomoże stworzyć właściwie do sytuacji dobrana stylizacja. Oczywiście, wszystko zależy od charakteru biznesowego spotkania – inaczej bowiem ubiorą się pracownicy sektora bankowego, a inaczej artyści estradowi – ale decydując o tym, co na siebie włożymy, warto zadbać o strój, który nie spowoduje rozdźwięku pomiędzy omawianymi interesami, a naszą aparycją. Oczywiście, pierwsze wrażenie zależy nie tylko od rodzaju wybranych krojów, kolorów i materiałów, ale również od ogólnej schludności ubioru. Odzież powinna więc być czysta, zadbana i wyprasowana – słowem: musi spełniać wszystkie wymogi higieniczne.

Pierwsze wrażenie w sytuacjach biznesowych zależy również od fryzury i, w przypadku kobiet, makijażu. Ponownie, trudno w tego typu przypadkach ustalić jednolite kanony – wszystko opierać musi się na indywidualnym wyczuciu i świadomości estetyki. Zarówno fryzura, jaki i makijaż powinny być jednak staranne i prezentować się schludnie.

Choć może to wydawać się nieco kontrowersyjne, podczas spotkań biznesowych istotny pozostaje także… uśmiech. Oczywiście, atmosfera zawodowych negocjacji nie powinna stać się zbyt luźna i prywatna – jest to bowiem wciąż sytuacja formalna. Jednak uśmiech, który dowodzi czystych intencji, życzliwości i otwarcia na rozmówcę pozwala przełamać pierwsze lody i uczynić dyskusję bardziej szczerą i konkretną.

Mogą Ciebie również zainteresować

Dodaj komentarz